Poradnik Kierowcow

Jak wycenić samochód przed sprzedażą


Teoretycznie samochód – tak jak każdy inny przedmiot – wart jest dokładnie tyle, ile klient jest gotów za niego zapłacić. wiele zależy od tego, jakie zrobimy zdjęcia, a także od talentu, z jakim opiszemy samochód. Ponadto używane auto to na tyle specyficzny towar

Jeżeli naszemu autu nic szczególnego nie brakuje, jego stan jest przeciętny (czyli według standardów większości sprzedawców „bardzo dobry”), możemy przejrzeć konkurencyjne ogłoszenia, aby dowiedzieć się, ile warto zażądać. Pamiętajmy, że w internecie sprzedaje auta wielu oszustów, którzy po pierwsze „podrasowują” zdjęcia, po drugie przekręcają liczniki, po trzecie kłamią na temat stanu technicznego aut. Jeśli nasz samochód nie ma takich wad, przy pierwszej próbie sprzedaży żądajmy śmiało tyle ile wynosi średnia „internetowa”.

Przybliżoną wycenę możemy dostać za darmo w internecie, na stronie www.eurotax.pl – jednak zupełnie nie należy się tym kierować ponieważ w ceny na tej stronie bywają bardzo zawyżone. Za szczegółową wycenę (przydatną zarówno przy sprzedaży, jak i skupie auta) trzeba jednak zapłacić, i to sporo: 300 zł za pojedynczą wycenę, 1000 zł za pakiet pięciu wycen. Nie zawsze jest to jednak konieczne

W przypadku starszych aut sprawa się komplikuje, bo o ich wartości nie decyduje już przebieg, w mniejszym stopniu liczba właścicieli oraz dodatkowe wyposażenie, prawie nigdy też nie zwrócą się nam nakłady poniesione na doprowadzenie samochodu do względnej sprawności. Liczy się przede wszystkim stan techniczny i wygląd auta: jeżeli samochód wygląda jak nowy, to nie ma już dużego znaczenia, czy ma on 14 czy 16 lat. Niezawodny sposób, aby sprzedać auto drożej niż jest warte, to umyć i nawoskować karoserię, wyprać wnętrze, usunąć drobne, widoczne usterki pogarszające wygląd wnętrza i nadwozia, zaszyć rozdarcia foteli itp. Na takie „triki” dają się nabrać nie tylko osoby niedoświadczone, lecz także profesjonaliści!

Na cenę samochodu wpływa także miesiąc pierwszej rejestracji – „katalogowy” samochód został zarejestrowany w maju Jeśli nasze auto przeszło tę procedurę po raz pierwszy np w marcu, warte jest mniej. Jeżeli dokonaliśmy tego np. w grudniu, jego wartość zwiększa się.

 

Przebieg – katalog dzieli auta na różne kategorie. Dla każdej kategorii przyjęto przeciętny przebieg roczny, który jednak obecnie nie jest uzależniony od parametrów silnika, a od klasy auta. Np. średni przebieg Forda Focusa (kat. 5) z 2007 roku to 23 700 km. a z 2002 roku 110 400 km, Audi A6 (kat. 9) powinno w tym czasie przejechać odpowiednio 31 500 i 145 200 km. Większy przebieg oznacza mniejszą, a mniejszy większą wartość auta.

Powypadkowość – ślady po wypadkach obniżają wartość auta nawet o 70 proc. w stosunku do innych aut z tego samego rocznika

Stan techniczny – katalog podaje wartości aut w przeciętnym stanie, sprawnych, bez widocznych uszkodzeń. W przypadku samochodów starszych niż 12-letnie jest to główne kryterium ustalenia wartości pojazdu.

Stan wizualny – leżeli auto ma braki wizualne, jest warte mniej, niż wynika z notowań katalogowych.

Dodatkowe wyposażenie – im młodsze auto. tym wyposażenie dodatkowe bardziej wpływa na jego wzrost wartości W przypadku starych aut wartość dodatkowego wyposażenia zmniejsza się.

Wykorzystywanie zarobkowe – auto jeżdżące jako taksówka lub nauka jazdy powinno kosztować o 5-40 proc. mniej niż prywatne.

 

Jak wycenić samochód przed sprzedażą
Oceń ten artykuł


Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *