Poradnik Kierowcow

Auto nie jedzie, co sprawdzić przed wezwaniem mechanika


Z niektórymi usterkami auta można sobie poradzić samodzielnie na drodze. Poniżej wskazujemy na co warto zwrócić uwagę zanim zadzwonimy po lawetę

W niektórych przypadkach można się samodzielnie uporać z awarią, która unieruchomiła samochód. Zresztą zawsze, zanim wezwiemy pomoc drogową, warto przynajmniej spróbować sprawdzić, co spowodowało nieplanowany postój – w przeciwnym wypadku może nas zdziwić pomysłowość przypadkowo spotkanego mechanika przy wystawianiu wysokiego rachunku.

Od czego zacząć poszukiwanie przyczyn usterki? To zależy od tego, czy auto nie dało się uruchomić, czy może usterka samochodu wystąpiła podczas jazdy.

Paliwo

Awaria – nie zawsze czasami przyczyna bywa nadzwyczaj prozaiczna? Może po prostu zapomniałeś zatankować? To dosyć częsta przyczyna nieplanowanego samochodu. Na takie nieprzyjemne przygody szczególnie narażeni są kierowcy, którzy nigdy nie tankują aut do pełna, to zły zwyczaj, bo w niemal pustym baku skraplaj się znaczne ilości pary wodnej to powoduje korozję elementów układu zasilania oraz zbieranie się w mm szkodliwych dla silnika osadów. Zanieczyszczenia te mogą też powodować nieprawidłowe działanie wskaźnika poziomu paliwa w dieslach często po zatankowaniu paliwa i tak nie da się uruchomić silnika – trzeba jeszcze odpowietrzyć układ. W skrajnych przypadkach brak paliwa może doprowadzić do uszkodzenia pompy paliwa a także wtrysków.

Alarm

Zanim wezwiesz pomoc drogową, wyjdź z auta, zamknij je, włącz alarm, a następnie ponownie |e otwórz i wyłącz zabezpieczenie Częstą przyczyną awarii są niesprawne autoalarmy. Czasem włączenie I wyłączenie tych urządzeń skutkuje tym, że przynajmniej na chwilę zaczynają poprawnie działać. Takich cudownie ustępujących usterek nie wolno jednak ignorować – następnym razem metoda .włącz-wyłącz może nie zadziałać, lepiej zlecić specjaliście przegląd instalacji. Większość niefabrycznych alarmów ma bezpieczniki ukryte poza skrzynką bezpieczników. Jeśli alarm nie reaguje, należy ich poszukać – choć może okazać się to trudne gdyż przeważnie ukryte są w trudno dostępnym miejscu.

Bezpieczniki

I Jeśli w aucie nie działa jakikolwiek podzespół elektryczny, sterowany elektrycznie lub elektronicznie, poszukiwanie przyczyn usterki zaczynamy od skrzynki bezpieczników. W wielu autach bezpieczniki znajdują się w dwóch miejscach, we wnętrzu auta oraz pod maską (obwody o większym obciążeniu). Jeżeli znajdziemy przepalony bezpiecznik, wymieniamy go na nowy o takich samych parametrach. Jeśli jednak znów się przepali, nie eksperymentujemy z zakładaniem zabezpieczenia o większym amperażu – w ten sposób możemy spowodować poważniejszą awarię obwodu lub nawet pożar auta.

Przekaźniki:

W większości aut po przekręceniu kluczyka przed zadziałaniem rozrusznika usłyszeć można delikatne pyknięcie. To dźwięk przekaźnika uruchamiającego pompę paliwa. Poza nim w aucie znajdziemy zwykle kilkanaście innych przekaźników znajdujących się zwykle w pobliżu skrzynki bezpieczników Sterują one najmocniej obciążonymi obwodami instalacji Szukając usterki, warto je po prostu wyjąć, ewentualnie oczyścić styki 1 wcisnąć z powrotem na miejsce – czasem to wystarczy.

Prządek pod maską

Do unieruchomienia auta wystarczy, żeby np. obluzowało się jedno ze złączy elektrycznych lub np rozszczelnił się przewód podciśnieniowy. Szukanie takich uszkodzeń polega po prostu na dokładnych oględzinach komory silnika i sprawdzeniu, czy wszystkie elementy znajdują się na swoich miejscach i czy są ze sobą połączone. W autach wyposażonych w układy OBD rozpięcie wielu złączy przy przekręconym kluczyku pozostawia ślad w postaci palącej się kontrolki silnika Żeby ją wyłączyć, należy albo odpiąć na dłuższy czas akumulator, albo w przypadku nowszych aut podłączyć auto w serwisie do skanera diagnostycznego.

Pompa paliwa

Awarie elektrycznych pomp paliwa trapią głównie auta wyposażone w instalacje gazowe lub jeżdżące często „na oparach”. W większości aut przy przekręceniu kluczyka powinniśmy najpierw usłyszeć dźwięk przekaźnika pompy, a następnie przez krótką chwilę odgłos jej pracy, do momentu wytworzenia odpowiedniego ciśnienia w układzie. Pompy znajdują się zwykle w baku lub w jego okolicach, odgłos ich pracy jest najlepiej słyszalny z bagażnika lub spod auta. Jeśli pompa nie daje oznak życia, należy sprawdzić, czy dociera do niej prąd. Jeśli tak, to znaczy, ze pompa wymaga wymiany

Rozrząd

Jeśli silnik gwałtownie zgasł, to nie można wykluczyć, że przyczyną tego było zerwanie lub przeskoczenie paska rozrządu. W starszych konstrukcjach dostęp do paska bywa łatwy – wystarczy odkręcić plastikową osłonę i od razu widać, czy jest on napięty i we właściwym stanie. Jeżeli jest luźny lub wręcz w strzępach, to na pewno na drodze nic się z tym nie da zrobić. Auto należy odholować do warsztatu i przygotować się na spory wydatek. Jeżeli silnik jest „kolizyjny” (a większość silników jest) to po zerwaniu paska dochodzi do zderzenia zaworów I z tłokami a w takim wypadku okazać się może, że lepiej kupić po prostu nowy silnik niż remontować stary.

 

Auto nie jedzie, co sprawdzić przed wezwaniem mechanika
Oceń ten artykuł