Poradnik Kupujących

Zmierz grubość szpachli czyli jak poznać auto powypadkowe


Aby nie dać się oszukać sprzedawcy, który zachwala wielokrotnie „klepane” auto jako bezwypadkowe, potrzebne jest wprawne oko lub zwykły miernik grubości lakieru

Wiedza na temat grubości powłoki lakieru auta przydaje się nam, gdy chcemy je kupić. TUŻ po wizycie u lakiernika niedoświadczonej osobie trudno „na oko” dostrzec, że samochód ma na sobie kilogramy szpachli. A tymczasem wystarczy przebadać auto miernikiem, aby odrzucić wyjątkowo źle naprawiony egzemplarz.

Z reguły fabryczna powloką to 100-120 mikrometrów podkładów I lakieru.

Aby dobrze sprawdzić samochód musimy być jednak dokładni i każdy element (np. drzwi) sprawdzić w kilku miejscach, a podejrzane elementy mierzyć metodą „raz przy razie”. Grube warstwy szpachli mogą być np. tylko przy krawędzi elementu. Podchodźmy jednak do sprawy spokojnie: jeden kiepski element nie dyskwalifikuje auta – mógł być nawet szpachlowany od przetarcia!

Dyskwalifikujący jest też zbyt cienki lakier. Jeżeli ma 60-80 mikrometrów, może to oznaczać, że przed sprzedażą ktoś bardzo mocno potraktował samochód polerką mechaniczną. Wprawdzie elekt wizualny takiego postępowania może być doskonały, jednak nie wystarczy na długo. Tak cienki lakier będzie odpadał np. z powodu uderzeń nawet niewielkimi kamykami.

Elektroniczne mierniki grubości lakieru – czyli pewna sprawa

Elektroniczne mierniki grubości lakieru – oczywiście te lepszej klasy to niezastąpione narzędzie przy kupnie nowego samochodu. Jednak aby ich wskazania były wiarygodne oraz precyzyjne należy wiedzieć jak się nimi posługiwać. Niektóre elektroniczne mierniki wymagaj ą okresowego kalibrowania, czyli – mówiąc prościej – przywracania im dokładności. Używa się do tego specjalnych płytek dołączanych zwykle do zestawu. Urządzenia takie mają opcję „kalibracja”. Wykonuje się ją przez przyłożenie miernika do metalowej płytki z powloką o odpowiedniej grubości.

Niektóre mierniki mają funkcję pomiaru grubości powłok nie tylko na stopach stali, lecz także na aluminium,

W takiej sytuacji do kalibracji śluzą dwie płytki – jedna aluminiowa, druga stalowa. Jest wiele mierników grubości lakieru, których w ogóle nie kalibruje się. Jednak większość urządzeń profesjonalnych co jakiś czas wymaga ustawienia.

Mierniki mechaniczne czyli nic pewnego

0 ile nadające się do użytku urządzenia elektroniczne to wydatek co najmniej kilkuset zł, to na rynku dostępne są także  mierniki mechaniczne kosztują zwykle kilkadziesiąt zl. Zasada działania jest prosta: do wysuwanej skali przymocowany jest magnes. który przykładamy do mierzonej powierzchni Następnie delikatnie odrywamy miernik od lakieru, co powoduje, że skala z magnesem wysuwa się z obudowy aż do momentu, gdy magnes traci kontakt z przyciągającą go powierzchnią. Im grubszy lakier (lub szpachla), tym mniej skala wysuwa się z obudowy. Skuteczność tego typu mierników jest zależna od producenta oraz wykonania konkretnego egzemplarza – dzięki nim ze 100% pewnością wykryjemy jedynie mocno szpachlowane samochody

 

Final Thoughts

Overall Score 0
Readers Rating
1 votes
4.9