Poradnik Kierowcow

Wszystko co warto wiedzieć o olejach silnikowych


Jedna z największych motoryzacyjnych prawd mówi, że nic tak bardzo nie przedłuża życia silnika jak dobry olej. Dlatego temat wyboru oleju silnikowego często gości na forach internetowych oraz w prasie motoryzacyjnej. Poniżej najważniejsze pytania, które dotyczą utrzymania silnika.

Lista tematów do rozmów o olejach silnikowych rośnie wraz z ilością nowych technologii używanych przy budowle silników. Współczesne oleje już nie tylko muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy jakościowe ACEA, ale również uzyskać licencjonowane aprobaty producentów pojazdów. Poza tym ich skład musi zapewnić sprawną, pracę filtra cząstek stałych. Inne pytania dotyczą środków smarnych do aut używanych, co do których historii mamy duże wątpliwości oraz samochodów z rekordowo popularną w ostatnim czasie instalacją LPG.

Czy olej syntetyczny będzie dobry dla starszego samochodu?

Przy wyborze oleju powinniśmy się kierować przede wszystkim zaleceniami producenta auta i stosować oleje silnikowe renomowanych marek. Jeden z olejowych mitów mówi, że oleje syntetyczne nie mogą być używane w starszych autach. Według badania Mobil 1, tak twierdzi co piąty polski kierowca. To błędne przekonanie funkcjonuje, pomimo że pierwszy olej syntetyczny Mobil 1 pojawił się na rynku europejskim już w 1973 roku. To jest blisko 40 lat temu.

Czy obawiać się, że po użyciu syntetyka dojdzie do rozszczelnienia silnika oraz czy zmieniony kolor oleju kwalifikuje go do wymiany?

To mit, że oleje syntetyczne powodują rozszczepienie starych silników.

Powodem wycieków jest często zły stan uszczelek i podkładek. Nieprawdą jest też, że olej który w trakcie eksploatacji zmienił oryginalną barwę, stracił swoje właściwości smarne i nadaje się do wymiany. Szybkie, szczególnie w silnikach wysokoprężnych, zmiany koloru oleju silnikowego w początkowej fazie eksploatacji są naturalne I mają niewielki związek z jego skutecznością działania.

Czy jeśli samochód jeździ na oleju półsyntetycznym. Czy można wykonywać dolewki syntetykiem?

W przypadku Mobil 1 na pewno tak. Szczególnie warto przy najbliższej wymianie zdecydować się na ten właśnie olej syntetyczny. W sytuacji odwrotnej, dolewki oleju semisyntetycznego do syntetyka wymagają uwzględnienia, że właściwości oleju syntetycznego mogą zostać ograniczone.

Czy do samochodów LPG trzeba stosować specjalny olej silnikowy?

To absolutna nieprawda. Samochody zasilane LPG jako drugim paliwem nie potrzebują specjalnych olejów silnikowych. Potwierdza to ExxonMobil, wiodący na świecie producent środków smarnych, który nie produkuje olejów specjalnie do smarowania silników zasilanych LPG jako drugim paliwem. Nie ma też specjalnych specyfikacji dla takiego paliwa. Pojazdy zasilane dwupaliwowo z LPG wymagają bardzo dobrego oleju do smarowania w okresie rozruchu, gdy zużycie silnika jest największe. Z tym zadaniem doskonale radzą sobie wszystkie oleje Mobil, a przede wszystkim oleje syntetyczne Mobil 1. Modele aut z instalacją LPG powinny być smarowane olejami o tych samych specyfikacjach i charakterystyce fizykochemicznej jak bez tej instalacji.

Producent Opla rekomenduje olej silnikowy z aprobatą GM dexos2. Jak sprawdzić, czy w samochodzie jest dobry olej?

W przypadku najnowszych aut koncernu General Motors należy pamiętać, że stosowanie olejów nieposiadających aprobaty dexos2 może spowodować uszkodzenie silnika, którego naprawa może być realizowana poza warunkami gwarancji producenta. Jeżeli mamy wątpliwości, czy nasz olej spełnia wymagania General Motors, wystarczy odwiedzić stronę gmdexos.com, na której znajduje się wykaz licencjonowanych środków smarnych.

Oleje syntetyczne są najdroższe. Czy warto stosować je w starszych autach o dużym przebiegu?

To prawda, że syntetyki są droższe w porównaniu do olejów mineralnych i semisyntetycznych. Jednak w dłuższej perspektywie ich zakup przynosi zdecydowanie więcej korzyści. Jest to związane z własnościami smarnymi syntetyków.

Wysoki poziom oleju w silniku, czy należy się martwić?

Wysoki poziom oleju w silniku może mieć związek z filtrem cząstek stałych. Filtry cząstek stałych DPF wyłapują ze spalin zanieczyszczenia, dlatego regularnie przechodzą regenerację. Przy filtrach DPF typu suchego regeneracja aktywna polega na wymuszeniu dodatkowego wtrysku paliwa. Spalanie sadzy podczas regeneracji wymaga też wysokiej temperatury spalin, co może być utrudnione podczas jazdy miejskiej. Część paliwa nie zostaje spalona i przedostaje się do oleju silnikowego – na bagnecie rośnie więc ilość płynu, zdecydowanie pogarszają się właściwości smarne, a silnik jest narażony na poważną awarię. W samochodach z filtrem DPF należy stosować oleje niskopopiołowe, takie jak Mobil 1 ESP 5W-30. Charakteryzuje je niski poziom popiołu siarczanowego, fosforu oraz siarki. Dzięki temu zmniejsza się ilość osadów, które mogą zatkać filtr i narazić nas na dodatkowe koszty

 

Final Thoughts

Overall Score 0
Readers Rating
1 votes
4.8