Mechanika

Silnik dobrze smarowany


Co się dzieje w aucie, gdy przybywa oleju, i jak wytłumaczyć to zjawisko? Jak dobrać właściwy olej do silnika 15-letniego staruszka i do nowego, wysilonego diesla? Czy warto w autach z większym przebiegiem rezygnować z używania oleju syntetycznego? Jak prawidłowo sprawdzić poziom oleju?

Oto odpowiedzi na często powtarzające się pytania.

Czy zmieniając olej silnikowy wiosną, powinienem wybrać jakiś specjalny olej ze względu na wyższe, letnie temperatury?

W polskim klimacie stosuje się oleje wielosezonowe sprawdzające się zarówno przy niskich, zimowych temperaturach, jak i latem. Dobry olej syntetyczny może być używany przy 30-stopniowym mrozie, również podczas 40-stopniowego upału. Nie ma potrzeby zmiany rodzaju oleju np. w zależności od pory roku. Niemniej jednak jeśli się dużo jeździ i tak czy inaczej zmienia olej co kilka miesięcy, można latem używać „gęstszego” oleju o nieco wyższej lepkości np. 10W/50 zamiast 5W/40 ale tylko pod warunkiem, że producent auta dopuszcza używanie olejów o takich lepkościach. Wlewanie oleju o lepkości (i innych parametrach) innych niż dopuszczone przez producenta to zbędne ryzyko.

Ostatnio zauważyłem w moim Renault Clio 1.6 z 1999 roku beżową maź pod korkiem oleju. Sprawdzałem również poziom oleju. Był taki jak podczas wcześniejszych kontroli. Jednak po kilku dniach znów skontrolowałem poziom i wydał mi się trochę wyższy niż poprzednio. Stosuję olej Elf 10W/40. Nigdy nie miałem problemu z braniem oleju w tym aucie. Czy ta beżowa maź to zjawisko naturalne w zimie?

W pewnym sensie to zjawisko normalne – niewielka ilość emulsji wody z olejem może zbierać się na korku wlewu oleju, zwłaszcza gdy jeździmy zimą na krótkich trasach. Jednak większa ilość tej substancji w połączeniu z rosnącym poziomem oleju może oznaczać, ze do miski olejowej dostaje się ciecz z układu chłodzenia. To by wskazywało na usterkę uszczelki głowicy lub samej głowicy. Warto odwiedzić warsztat.

 

Mam rocznego Nissana X- -Traila z silnikiem 2.0 dci. Ostatnio, kontrolując stan oleju, stwierdziłem, że jego poziom przewyższa punkt „max” na bagnecie o kilkanaście mm. Prawdopodobnie mechanicy nalali za dużo na przeglądzie. Czy można liczyć na to, że silnik Diesla po prostu wypali z czasem nadmiar oleju, czy lepiej go odessać lub odlać?

 

O ile nie jest jeszcze za późno, olej należy wylać i wymienić w całości na nowy. Prawdopodobnie mechanicy nalali tyle oleju, ile trzeba, jednak auto ma problemy z oczyszczaniem filtra cząstek stałych. Układ wtryskowy, aby podwyższyć temperaturę w układzie wydechowym i wypalić sadzę z filtra, pompuje do silnika więcej paliwa. Część oleju napędowego nie spala się, tylko spływa do miski olejowej, pogarszając właściwości oleju i podwyższając jego poziom dlatego wymianie oleju na nowy, czemu powinno towarzyszyć oczyszczenie filtra cząstek stałych w warsztacie, trzeba zmodyfikować sposób korzystania z auta: unikać krótkich tras i długich korków. Inaczej problem powróci. Uwaga: ignorowanie podwyższonego poziomu oleju doprowadzi do zniszczenia silnika!

Czy jeśli samochód ma przebieg powyżej 200 tys. km, warto zmienić olej z syntetycznego na półsyntetyczny lub mineralny?

 

Taka zmiana, jeśli silnik auta pracuje normalnie, może być podyktowana tylko doraźną oszczędnością. Dla kondycji silnika jest najlepiej, jeśli jeździ jak najdłużej na oleju syntetycznym.

Czy kupowanie oleju z baczki jest bezpieczne?

Zasadniczo oleje w baczkach nie różnią się niczym od tych pakowanych w butelkach 1l czy 5l. Wyjątki to np. oleje z serii „professional” firmy Castrol, które sprzedawane są wyłącznie w beczkach przeznaczonych dla warsztatów i litrowych, drogich opakowaniach na dolewki. Czy są one lepsze czy gorsze niż oleje wysokiej klasy tej samej firmy pakowane w 4-litrowe opakowania, nie wiadomo, gdyż nawet producent unika jednoznacznej odpowiedzi na ten temat. Niektóre różnią się od „normalnych” odpowiedników nazwą, ale już spełniane przez nie normy lepkościowe i jakościowe są podobne bądź identyczne. Inne mają zmodyfikowaną recepturę. Jedno jest pewne: oleje nalewane z beczki, szczególnie w niektórych warsztatach autoryzowanych, bywają droższe niż odpowiedniki w sprzedaży detalicznej, dzięki czemu niektóre serwisy na takich olejach zarabiają więcej

Jak właściwie sprawdzić poziom oleju w silniku

Zwykle poziom oleju można sprawdzać już po kilkunastu minutach od wyłączenia silnika, jednak pomiar po dłuższym postoju jest bardziej miarodajny. Olej sprawdzamy co kilkaset kilometrów chyba że auto użytkujemy w trudnych warunkach (np. na króciutkich trasach lub jeżdżąc po autostradach) lub wiemy, że ma problem ze spalaniem oleju lub rozrzedzaniem go paliwem – wówczas robimy to częściej. W przypadku aut zupełnie nowych nie jest przesadą – dopóki silnik się nie ułoży – sprawdzanie oleju co 250 km.

Jak sprawdzić, czy olej spełnia wszystkie wymagania producenta auta?

Jeśli kupujemy olej silnikowy samodzielnie, wszelkie spełniane przez niego normy (lepkości, API, ACEA, producentów aut) znajdziemy na etykiecie opakowania

Wbrew pozorom nie jest to trudne. Najpierw zobaczmy, które z olejów stojących na półce mają właściwą lepkość, a następnie wśród nich szukajmy tych, których pozostałe parametry są zgodne z wymaganiami naszego samochodu. Jeśli mamy do wyboru kilka olejów spełniających te kryteria, możemy z czystym sumieniem wybrać najtańszy lub tej marki, do której mamy największe zaufanie. Marka to rzecz drugorzędna – i tak nie jesteśmy w stanie sprawdzić, który olej jest faktycznie lepszy, a który gorszy

Jak często wymieniać olej jeśli auto jeździ 5 tyś km rocznie

Najlepiej wymieniać olej co roku. Jednak jeśli chodzi o przebieg olej wymieniamy w większości przypadków co 15 tyś km. Jeśli  5 tys. km przebiegu wzięło się z częstego przejeżdżania krótkich, kilkukilometrowych dystansów, olej należy bezwzględnie  wymienić – silnik nie ma okazji dobrze się rozgrzać, w oleju może znajdować się woda kondensacyjna, co pogarsza jego jakość, a nawet może spowodować wytworzenie emulsji. Co innego, jeśli samochód rzadziej przejeżdża dłuższe trasy i jest parkowany w garażu o stabilnej temperaturze. Wówczas można trochę przeciągnąć w czasie interwał wymiany oleju, choć na własne ryzyko.

 

Final Thoughts

Overall Score 0
Readers Rating
1 votes
4.7